Projektowanie graficzne

Zamieszczone przez dnia 15 wrz, 2013


Jednym z nietypowych przejawów działalności artystycznej za pośrednictwem, którego odbywa się komunikacja z odbiorcą, jest projektowanie graficzne. Ma za zadanie wywoływać pozytywne emocje, angażować, przekazywać informację oraz uczyć zastosowania produktu.

braphic_brain

Projektowanie graficzne jest podstawowym narzędziem komunikacji rynkowej, znajdujące zastosowanie przede wszystkim w reklamie, prasie, na opakowaniach produktów, materiałach informacyjnych, prasowych i wystawowych. W dzisiejszych czasach wykorzystywane są wszelkie technologie informatyczne, który zdecydowanie przyśpieszają proces projektowania graficznego i obróbki obrazu. Projektowanie graficzne wymaga w kompozycji i estetyce, prawidłowego doboru elementów grafiki, dzięki któremu można uzyskać doskonały efekt końcowy, działalność perswazyjnym podejściu do odbiorcy. Pełen układ kompozycji graficznej zwany layout’em, obejmuje takie elementy jak tekst, fotografię, grafikę oraz pozostałe symbole graficzne, znaki ikonograficzne, układy strony, podziały czy linie.

Kompozycja plastyczna jest uniwersalnym sposobem komunikowania się za pomocą elementów płaszczyzny obrazu. Jednak jej zasady wymagają równomiernego wyważenia estetyki i czytelności przekazu.

Pomimo artystycznego podłoża, dziedzina projektowania graficznego również posiada swoje ściśle określone zasady. Do najważniejszych elementów kompozycji plastycznej zaliczamy:

  • płaszczyznę,
  • linie,
  • punkty,
  • światłocień
  • barwę i kolor

Płaszczyzna jest najważniejszym elementem projektowania graficznego. W plastyce stanowi płaski obiekt projektowania i w przeciwieństwie do obiektów trójwymiarowych posiadają dwa wymiary.

Kompozycje opierają się na grze światła i cienia, zapewnia to zauważalność całego układu elementów na płaszczyźnie.

Elementy kompozycji definiowane są często za pomocą kolorów. Ożywiają oraz wzbogacają artystyczny przekaz obiektów. Każdy kolor odbierany jest działalność inny, odmienny sposób przez odbiorcę.

Do zasad zwiększających oddziaływanie kompozycji plastycznej na poziomie estetycznym jak i funkcjonalnym należy:

gra_swiatla_i_cienia

  • symetria,
  • proporcje,
  • rytm,
  • dominanta,
  • styczność.

Symetria polega na przekształceniu elementu lub zbioru elementów działalność taki sposób, aby otrzymać idealne odwzorowanie tego elementu. Symetria jest podstawowym narzędziem projektowania materiałów reklamowych, wizytówek, ulotek, banerów. Sprawia, że kompozycja jest harmonijna, wyważona w wielkości i odległości. Brak symetrii skutkuje negatywnym odbiorem i zakłóceniem procesu komunikacji.

Proporcje między elementami kompozycji (wielkość logotypu, napisów, ilustracji) wpływają na prawidłowe zrozumienie i interpretację przekazu. W procesie skalowania należy mieć na uwadze wielkość obiektów takich jak fotografie, grafiki podczas skalowania.

Rytm kompozycji zależy w głównej mierze od odległości elementów kompozycji jak również ich położeniem względem siebie. To odległość i ułożenie pomaga w rozumieniu i interpretowaniu przekazu, pozwala także na przeobrażenie pojedynczego motywu w bardziej złożone formy.

Element najbardziej widoczny, powtarzający się oraz mający wpływ na pozostałe z nich nazywa się dominantą [1]. Mówi się o niej w kontekście układu kolorów lub pojedynczych elementów graficznych obrazu.

Styczność decyduje o wizualnym wrażeniu łączenia się różnych form graficznych. Uporządkowane relacje między elementami tworzą harmoniczny układ i sprawiają wrażenie estetyki. Nieuporządkowanie zaś oznacza dynamikę kompozycji.

Proces tworzenia reklam oraz ogłoszeń również obejmuje określone zasady, które obejmują:

  • kompozycję,
  • ruch,
  • równowagę,
  • kontrast,
  • proporcje,
  • spady i marginesy.

Powszechnie w reklamach prasowych ilustracje zajmują nieco więcej niż połowa całej powierzchni, dotyczy to również sumy powierzchni elementów graficznych i fotografii. Nagłówki są rozmieszczane zwykle pod elementami grafiki, nad tekstem właściwym i zajmują nie więcej 10 procent powierzchni ogólnej. Na postrzeganie reklamy wpływa głównie wielkość, uznaje się, że im jest większa tym bardziej uderza w odbiorcę. Jeżeli eksponowana jest marka lub nazwa firmy, należy zastosować podkreślenia lub wyróżnienia dla zrównoważenia kompozycji z hasłem reklamowym.

spady_i_marginesy

Kompozycja reklamy kampanii powinna być spójna w swej budowie. Ujednolicenia elementów upewnia odbiorcę, że ma styczność z jedną reklamą. Kolejną sprawą jest przyciąganie wzroku przez reklamę. Czytelnicy śledzą elementy, które są od siebie odległe, w ten sposób przekaz w większym stopniu oddziałuje na odbiorcę, gdyż ten poświęca jej więcej uwagi.

Nie należy zapominać o marginesach i spadach. Pozostawienie spadów decyduje o tym, czy w procesie introligatorskim marginesy zostaną zachowane w wymaganych proporcjach. Pomocne w tym wypadku okazuje się stosowanie linii ramek.


[1] Kozakiewicz S., Słownik terminologiczny sztuk pięknych, Warszawa 1969, s. 192-3.

3 komentarze

  1. Świetnie zebrane najważniejsze rzeczy 😉 Myślę, że wiele osób skorzysta z tych wskazówek 🙂

    Odpowiedz
  2. Bardzo dobry i fajnie podany artykuł, zawierający kompendium wiedzy o projektowaniu graficznym. Pozdrawiam

    Odpowiedz
  3. Ciekawey artykuł, warto poswiecić kilkanaście minut na jego przeczytanie 🙂

    Odpowiedz

Wyślij Komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Nasza witryna internetowa wykorzystuje pliki cookies. Kontynuując przeglądanie strony, akceptujesz politykę prywatności.
Więcej o cookies