Co to jest layout?

Zamieszczone przez dnia 20 paź, 2013


web_graphic_layoutProjekt układu graficznego reklamy określa się nazwą layout. Zawiera on elementy ilustracji w połączeniu z tekstem i sloganami reklamowymi. Może także zawierać instrukcję dla osób, które odpowiadają za powstanie obrazu.

Aby projekt powstał wpierw przygotowuje się szkice próbne oraz zestaw layoutów w miniaturze. Osoby przygotowujące materiały do gazet, odgórnie mają określone limity powierzchni, które mogą zagospodarować. Zabieg projektowania layoutu jest przeprowadzany sprawniej jeśli autor tekstu współpracuje z grafikiem osiągając wspólny cel jakim jest przekazanie idei w sposób najbardziej wymowny i przyciągający. Cały proces projektowania zaczyna się od przedstawienia projektów wstępnych, spośród, których wybiera się najefektywniejszy, zaś ten w oryginalnym formacie jest przekazywany dalej do realizacji. Najczęściej projekt końcowy realizowany jest przez studio graficzne lub artystę, grafika.

Istnieje 7 typowych form układów graficznych:[1]

  • standardowy, w którym dominuje nagłówek, ilustracja, tekst oraz logo firmy,
  • redakcyjny w którym reklama podobna jest do materiału redakcyjnego,
  • rysunkowa forma przekazu,
  • plakatowy, w którym największą rolę odgrywa warstwa wizualna,
  • wieloobrazkowy ukazujący wiele ujęć produktów w postaci zdjęć,
  • komiksowy, przybierający formę komiksów,
  • kompozycję  kilku obrazów w której powstaje obraz z pojedynczych elementów.

Działalność artystyczna polegająca na projektowaniu graficznym jest bardzo trudnym zadaniem w osiągnięciu zamierzonego celu. Wymaga dużego doświadczenia i umiejętności w perswazyjno-estetycznym rozmieszczaniu elementów kompozycji. Takimi podstawowymi elementami są linie, punkty, płaszczyzna, światłocień, barwa i kolor oraz wiele innych, które tworzą wizualną koncepcję graficzną. Budowanie pozytywnego wizerunku firmy w głównej mierze uzależnione jest od właściwego zrównoważenia kompozycji, kontrastu, proporcji elementów, spadu i marginesów.

Istnieje wiele zasad, w projektowaniu graficznym, które obejmują właściwy przekaz informacji, przyciągnięcie i zainteresowanie odbiorcy. Również kolory odgrywają ważną rolę w procesie percepcji. Wywołują konkretne wrażenia, które odzwierciedlają stan umysłowy odbiorcy. Mają one również znaczenie symboliczne, określone przez kulturę człowieka w której żyje. Odgrywają ważną rolę w projektowaniu layotów, układów graficznych które są dziś jednym z najważniejszych etapów projektowania graficznego.

 


[1] A. Grzegorczyk, Reklama, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2010, s. 188.

Wyślij Komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Nasza witryna internetowa wykorzystuje pliki cookies. Kontynuując przeglądanie strony, akceptujesz politykę prywatności.
Więcej o cookies